יום שישי, 2 במאי 2014

לעבוד בחו"ל - איך להתכונן

בחינה מפורטת של כל האספקטים שעליך לקחת בחשבון כאשר אתה מתכנן לעבוד בחו"ל. נקודות לבחינה אלו יעזרו לכל מי שמקווה לעבוד בחו"ל, ירחיבו את נקודת המבט שלו ויהפכו את המעבר לחו"ל חלק ופשוט.

עבודה בחו"ל:
עבודה בחו"ל יכולה להיות מרגשת, מתגמלת ומרחיבת אופקים ואם מתכוננים בהתאם ומתכננים את המעבר מראש עבודה בחו"ל יכולה להיות חלקה ומוצלחת. אם אתה מתכוון לעבוד בחו"ל, בין אם עבודה לתקופה מוגבלת ובין אם אתה מתכנן מעבר קבוע לחו"ל ועבודה קבועה בחו"ל, לאחר שבדקת בקפידה את נושא הוויזה- דרישות לאשרת עבודה וכן תנאים ודרישות לאשרת שהייה לך ולמשפחתך, עליך להביא בחשבון 3 דברים מרכזיים שעליך לחשוב עליהם טרם המעבר:

מיקום
למעט אם אתה נשלח ע"י מקום עבודה ליעד קונקרטי בחו"ל, מהר מאד תגלה שהעולם גדול מאד ומציע אפשרויות בחירה רבות מאד לעבודה בחו"ל שמתאימות לסגנון החיים שלך או שאתה שואף אליו וכן ולתפקיד שאתה מתאים אליו. כדי לצמצם את מספר האפשרויות הבאות בחשבון יש להתייחס לגורמים הבאים:
מרחק- בין יעד המעבר לחו"ל ובין המקום שאתה חיי בו היום (ישראל לדוגמא), שהמשפחה שלך גרה בו והחברים שלך נמצאים. זכור שיהיו פעמים שבהן תרצה או תצטרך לחזור הביתה. כמה זמן טיסה יידרש, כמה כסף יעלה ביקור שורשים שכזה. ולחילופין כמה פשוט/מסובך אפשרי/יקר יהיה להגיע אליך לביקורים.
מזג אויר- יש ארצות שמזג האוויר שלהם מסביר פנים, נוח ומוכר. ישראלים בקנדה מתקשים להתמודד עם קור ושלג. ישראלים באנגליה מתקשים להתמודד עם הגשם והאפלולית. מומלץ לחשוב כאן במונחים של חופשה- מהו יעד החופשה המועדף עליך. סביר להניח שיעד זה גם מציע את מזג האוויר שהכי מתאים לך.
משפחה- ובמיוחד אם אתה מתכנן מעבר לחו"ל עם ילדים. חשוב ובדוק לעומק את נושא מערכת הבריאות, חינוך והשכלה, ואת כל נושא הביטוח, ביטוח בריאות בעיקר. ארצות שונות מנהיגות מדיניות שונות ולעיתים יקרות הרבה יותר.
מחסום שפה- עבודה בחו"ל עבור ישראלים היא כמעט תמיד בהכרח שינוי שפה. בדוק והתנסה בשפת הדיבור המקומית. קח קורס בסיסי בבית ספר לשפות בארץ כמו ביה"ס של לימודי אנגלית, כדי לראות האם תוכל לאמץ אותה, ללמוד אותה או שהיא מציבה אתגר בלתי עביר.

תעסוקה
התאמת מקצוע- האם אתה בעל מקצוע בתחום מסוים או שיש לך מיומנויות גמישות שמאפשרות לך לחפש עבודה בתחומים שונים ומגוונים. האם הכישורים שלך ניתנים להמרה ולתרגום בארץ היעד שבה אתה מחפש עבודה? באילו סקטורים תהיה מוכן לעבוד, באילו ארצות תוכל למצוא עבודה שמתאימה לך?
סיכויים וקידום- אם אתה מתכנן לעבוד בחו"ל לתמיד, עליך לבדוק מה סיכויי העסקה לטווח ארוך, מה אפשרויות הקידום בחו"ל בתחומך. האם היכולת שלך למצוא עבודה במקצועך היום מעידה על אפשרויות העסקה בגיל מאוחר יותר במקצוע שלך. כך גם עבור בן/בת זוגך או כל בן משפחה בגיר שמתלווה אליך.
אשרות- בדוק בקפידה מה הן דרישות העסקה, אשרות שהייה, ויזות כניסה ויציאה עבורך ועבור בני משפחה שילוו אליך ביעד בחו"ל אליו אתה מתכנן לעבור. אם אכן נדרשות אשרות פתח בהקדם בתהליכים לבקשת האשרות הנדרשות.
מיסוי- ודא ובדוק מה רמת המס במדינה שבה אתה מחפש עבודה. ודא שאתה מבין את שיטת המס, גובה המיסים וכמה באמת תרוויח בניכוי מסים ישירים ומיסים עקיפים מהכנסתך
אספקטים פיננסים- בדוק מה מצב הכלכלה, יוקר המחייה ורמת החיים מול רמת ההכנסה. זכור שמעבר למדינה בה הכלכלה זולה, סביר להניח שגם המשכורת יהיו נמוכות ולהפך. בדוק שהכנסתך הנקייה תוכל לפרנס אותך.

מגורים
אחרון, אך לא פחות חשוב הוא נושא המגורים. איפה ואיך תגור בחו"ל. משסימנת איפה בחו"ל תרצה לעבוד, בדוק גם את שוק הנדל"ן למגורים. האם קל וסביר למצוא מגורים. האם תוכל לשכור דירה בחו"ל כשאתה רק מגיע ובתחילת דרכך החדשה? האם אפשרי מבחינתך (הכנסה מול הוצאות), בטווח הארוך לרכוש נכס למגורים? האם במדינה בה בחרת תוכל לרכוש דירה או בית? האם חוקי המדינה, האשרה או חוקי ההגירה מאפשרים לך לרכוש נכס למגורים?
עבודה בחו"ל לטווח ארוך או קבוע גם דורשת חשיבה בנושא כל המיטלטלין שלך ושל משפחתך. חפצים, בעלי חיים ועוד. ממה נפטרים, מה מעבירים, כמה זה עולה ואיך מתארגנים על ההובלה.

קיימות חברות המתמחות בנושא של מעבר לחו"ל. לחברות אלו התמחות בחיפוש עבודה בחו"ל ובכל הכרוך במעבר לחו"ל שבעקבותיו. השירותים של חברות relocation עולים בכסף רב. כדי לחסוך בהוצאות ניתן לגלוש באינטרנט, בפורומים ואתרי מידע שנושא שלהם הוא עבודה בחו"ל.

לסיכום, מעבר לחו"ל לצורך עבודה בחו"ל דורש עבודת הכנה. ברגע שנבדקו לעומק וננקטו הצעדים שיש לבצע מראש בנושאים של איפה לעבוד בחו"ל, התאמה לעבודה בחו"ל ומגורים בחו"ל, המעבר לחו"ל יכול להיות חלק נוח ומוצלח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה