יום שבת, 26 באפריל 2014

דרושים מנהלים

 דרושים: מנהל
דרושים מנהלים

עד לתקופת האינטרנט, משרות דרושים היו נחלתם של מקצועות מסוימים בלבד, עם נטייה חזקה כלפי משרות לאנשי בלתי מקצועיים. משרות ניהוליות היו תולדה של קשרים מסוגים מאוד מסוימים: אם מדובר על קשר אישי, שבתרבות הישראלית מבוסס על פי רוב על הכרות מהצבא והמילואים, ואם על ידי קידום של מי שהראה כישורים הדרושים למנהל, ועלה במעלה ההיררכיה בחברתו.

 היום שוק העבודה שונה. על אף העובדה שהמנטליות של רבים נשארה כשהיתה, ורבים יוצאים מנקודת הנחה כי מנהל צריך לבוא מבית, מתחילות להופיע קטגוריות במדורי דרושים: מנהלים.
חשיפה לשיטות עבודה אמריקאיות

הגלובליזציה הינה תהליך שפתח דלתות רבות להשקעות זרות במדינת ישראל כאשר הראשונים במעלה בתחום ההשקעה הם האמריקאים, אשר מחזיקים בחברות רבות בארץ ואף שותפים לחברות ישראליות. העבודה עם האמריקאים מכניסה נהלי עבודה רבים לשיטה הישראלית, בעיקר לנוכח העובדה כי חברות אמריקאיות דורשות לעבוד עם חברות אשר עומדות בתקנים אמריקאיים. פעולה זאת נעשית באופן כה קיצוני, עד כי אפילו צה"ל, עקב שיתופי פעולה עם האמריקאים, עבר לשיטת 9200  ISO.

שיאו של תהליך זה התרחש בתחילת שנות ה-2000 כאשר פרשת שחיתות בקונצרן "אנרון" ועוד כמה חברות השקעות נחשפה, וגרמה להוצאת חוק אמריקאי בשם סארבנס אוקסלי (SOX) בשנת 2002 אשר הציב סטנדרטים חדשים בתחום דיווח על חשבונות בקרב חברות אמריקאיות. השפעתו של חוק זה על ישראל היתה בכך שכל חברה ישראלית בבעלות אמריקאית נאלצה גם היא לעמוד בסטנדרטים אלו.
חדירתם של סטנדרטים אמריקאיים לתחום הכלכלה הישראלית שינתה בין השאר את הגישה לתחום המשרות, ודוגמא לכך היא בתחום הניהול. לכן, במודעות הדרושים: מנהל זה לא מילה גסה.

דרושים: מנהל מקצועי ביותר
הגישה החדשה גורסת כי כל תפקיד הוא מקצוע כשלעצמו. לפיכך, בכדי שאדם יוכל לכהן בו, עליו להיות מתאים לתפקיד. ניהול אינה משרה שבהכרח מתאימה לכישוריו של אדם בעל ותק במשרד בתפקיד מסוים. אמנם ההבנה במתרחש בחברה מסוימת הינה משמעותית, אך דווקא היא הופכת איזוטרית כאשר דרוש מנהל חדש. לתפקיד מסוג זה דרושים מנהלים בעלי תכונות שאינן בהכרח באות לידי ביטוי בפעולות הכפופים להם: מנהיגות, לוגיסטיקה, ייצוגיות וכיוצא בזה. גם כאן, אין האמריקאים משאירים את בחירת המנהל ליד המקרה. חברות אמריקאיות שוכרות לעיתים רבות שירות חיצוני של חברות יישום וייעול. חברות אלו – תפקידן הוא לבחון את תפקוד העובדים הקיימים ולהמליץ על שינויים, קידום או פיטורין. מאידך, חברות אלו מבצעות את הליך הבחירה של מועמדים חדשים לתפקידים על סמך תקנים מחמירים. כשחברה אמריקאית זקוקה לאיש ניהול בדרג זה או אחר, היא תעדיף לדרוש מנהל בשוק העבודה שיתאים לתפקיד, מאשר לקדם עובד המתמצא בענייני החברה.

כמובן שגם תהליך זה חדר לארצנו. מדובר בתהליך של הבנה כי החברה צריכה להיות בתהליך מתמיד של התייעלות, וכיום ישנן חברות ישראליות שמציעות שירות זה.
הפרטה

סיבה נוספת להיווצרות שוק הדרושים למנהלים היא מדיניות כלכלית שהפכה אופנתית בקרב ממשלות ישראל, החל מתקופת שלטונו של בנימין נתניהו שהחלה ב-96'. מדיניות זו היא של הפרטת רשויות והאצלת סמכויות ממשלתיות לידי חברות פרטיות. תחום החברות הממשלתיות הוא אחד הגורמים המרכזיים לכך שבישראל לא הייתה עד כה תנועה של מנהלים בין חברות, וזאת משום שהפיכתו של אדם למנהל בחברה ציבורית מותנה בוותק, ועל פי רוב גם בפרוטקציה. אך ברגע שחברה מופרטת, עולה על סדר היום נושא ההתייעלות אשר מעודד תנועה של אנשי מקצוע לתוך ארגונים כמנהלים. אדרבא, כאשר חברות פרטיות מסוגלות לפתות מנהלים מחברות ממשלתיות לנוע מחברה לחברה.

ברגע שנוצר תהליך של תנועה מסוג זה, נוצרים ואקומים במקומות אחרים, אשר הפכו את נושא משרות הניהול לנייד מבעבר. זוהי הסיבה שבגינה כיום כשמחפשים במדור דרושים: מנהל, עשויים למצוא כמה וכמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה